Fredag den 10 februari 15:21
Inloggade medlemmar: 0
Other visitors: 28
Todays Swedish nameday: Iris

Annonser: 

Tråden innehåller 4 svar
Sajten - Hem & Harmoni > Hjälp/support
Svara Tisdag 24 Mars 15:12 2009
Ej inloggad carolina
Måla om MÖBLER??!!!

Hej,

Jag har ett superfint träskåp som jag skulle vilja måla om. I och med att jag inte gjort detta förut så har jag ingen aning om hur man gör. Någon som kan ge mig tips och råd? Jag vill att det ska se gammalt ut och jag har bestämt mig för att det ska bli vitt.

kram

ps. ni borde ha en överskrift som BARA heter möbler, som denna tråd kan ligga under.

Svara Tisdag 24 Mars 15:34 2009 Ej inloggad Gustav
Varför inte lämna in det på Solgården? De är proffs!
1
Svara Torsdag 4 Juni 10:11 2009 Ej inloggad Gustav
Här finns fler tips och idéer!

http://vitlantligsjal.blogspot.com/2007/11/mlade-mbler.html
2
Svara Torsdag 4 Juni 15:01 2009 Ej inloggad Hilma
Håller med Gustav om att Solgården är superproffs.
Jag tänker anlita dem då jag har sett en hel del möbler som de tagit sig an och det arbete de gjort saknar motstycke.Glad
3
Svara Söndag 31 Januari 10:27 2010 Ej inloggad Home No.1

Hej vill du inte anlita någon utan göra jobbet själv så brukar jag göra så här när jag ska måla mina möbler så att de ser gammaldags shabby chica ut, till målningen, börja med att tvätta rent den med yes dismedel och vatten.Låt torka helt.Är den trären med kvistar ska du lacka kvistarna med shellack finns hos färhandeln, det är för att förhindra att kvisten blöder igenom vilket den annars garanterat gör efter ett tag...Sedan ska du stryka minst två gånger med oljebaserad matt grundfärg för att förhindra genomblödningar i träet över lag, låt det torka ordentligt mellan varven och slipa lite lätt med sandpapper också.Sedan går du på med vattenbaserad grundfärg två eller tre gånger beroende på hur du tycker att det blir...också där slipning med sandpapper, sista gången du sandpapprar gör du det på kanterna så att de ser nötta ut.Varför du nu ska använda dig av vattenbaserad helt plötsligt är för att oljebaserad vit färg har en tendens att gulna med tiden vilket inte den vattenbaserade gör på samma sätt.Ytbehandlingen kan göras på olika sätt, jag använder mig ibland av Antikvax som finns att köpa på Indiska(billigast) eller på färgaffärer.Eftersom det är ett skåp och ingen möbel som slits så jättemycket rekommenderar jag dig att köra med antikvaxet OBS. du ska ha ofärgat vaxSmeta på antikvaxet i tunnt tunnt lager låt dra i ca.2 h polera sedan upp med nylonstrumpa en yta den blir liksom matt fast ändå blankMan kan om man vill måla med svart underst men den finns då inte i grundfärg, anledningen till att jag ibland gör det är om jag vill att det svarta ska synas där man sandpapprar men det brukar jag bara göra om möbeln i fråga är mycket ljus, är det gammalt trä så har det ju oftast mörknat och det blir fina kanter ändå...Är det en bordsyta eller en möbel som slits mycket använd då matt panellack det är också vattenbaserat och funkar toppen tycker jag. Titta in i min webbutik så kan du se vissa möbler jag målat där under kategorin ***SÅLT*** www.homenumberone.se 

4

Recommend this page on Facebook   Share this page on del.icio.us   Share this page on Digg   Share this page on Myspace   Share this page on Pusha   Share this page on StumbleUpon

Your reply to this:

Annons