Tisdag den 22 maj 05:08
Inloggade medlemmar: 0
Other visitors: 52
Todays Swedish nameday: Hemming och Henning

Annonser: 

Tråden innehåller 7 svar
Heminredning > Hem & Hushåll
Svara Söndag 22 Augusti 20:28 2010
CaféMaze Sverige postmodern
Tempurmadrass?

Eftersom både jag och sambon har ryggproblem som ingalunda förbättras av en natts sömn i vår IKEA sultansäng så funderar vi på tempurmadrass. Idag fick vi låna hem en bäddmadrass (7cm) av en bekant för att testa hur det känns.

Är det någon här som har koll på dessa madrasser? Räcker det att ha en bäddmadrass eller måste man köpa en "tjockis"?

De är ju inte direkt gratis så jag tar gärna emot alla goda råd jag kan få!Glad

Svara Måndag 23 Augusti 10:03 2010 CaféMaze Sverige Peki

Min svåger och svägeska fick såna och de lämnade tillbaka dem. Det fick lite klaustrofobi av att ligga "ombäddade" av sängen. Men många gillar dem iofs

Det viktiga är att ni köper en säng som passar just er. Man kan ha olika hårdhet fast det är en dubbelsäng. Gå till en sängaffär och ligga på alla sängarna länge tills ni hittar rätt säng. Det viktiga är att sängen stöttar så att ryggraden är rak när man ligger på det sätt man ligger när man sover. Då får man inte ont. Ta hjälp av någon som jobbar på affären och vet vad de ska titta efter.

De flesta har för hårda sängar.

1
Svara Måndag 23 Augusti 19:30 2010 CaféMaze Sverige postmodern

Jag sov ett par nätter på tempur hos svärmor, och det funkade bra då. Jag är däremot osäker på tjocklek osv. Nu har jag provat en natt och sovit rätt bra, men då har jag gamla bäddmadrassen under (eftersom sambon sover bredvid på den utan tempur).

Ja, en sängaffär låter som en bra idé! Problemet är ju att det ofta visar sig efter några nätter hur det funkar. Vår "gamla" säng testade vi mkt noga (tyckte vi) men nu känns den inte bra längre. Vi har iofs gått upp i vikt en del sen dess båda två.Generad

Sömn är verkligen något som jag känner att jag vill prioritera nu för tiden. Att vakna med ryggont är ingen bra början på dagen.

Tack svaret!Glad

Peki skrev 2010-08-23 10:03 följande:
Min svåger och svägeska fick såna och de lämnade tillbaka dem. Det fick lite klaustrofobi av att ligga "ombäddade" av sängen. Men många gillar dem iofs

Det viktiga är att ni köper en säng som passar just er. Man kan ha olika hårdhet fast det är en dubbelsäng. Gå till en sängaffär och ligga på alla sängarna länge tills ni hittar rätt säng. Det viktiga är att sängen stöttar så att ryggraden är rak när man ligger på det sätt man ligger när man sover. Då får man inte ont. Ta hjälp av någon som jobbar på affären och vet vad de ska titta efter.

De flesta har för hårda sängar.

2
Svara Tisdag 24 Augusti 07:03 2010 CaféMaze Sverige Marma
postmodern skrev 2010-08-23 19:30 följande:
Jag sov ett par nätter på tempur hos svärmor, och det funkade bra då. Jag är däremot osäker på tjocklek osv. Nu har jag provat en natt och sovit rätt bra, men då har jag gamla bäddmadrassen under (eftersom sambon sover bredvid på den utan tempur).

Ja, en sängaffär låter som en bra idé! Problemet är ju att det ofta visar sig efter några nätter hur det funkar. Vår "gamla" säng testade vi mkt noga (tyckte vi) men nu känns den inte bra längre. Vi har iofs gått upp i vikt en del sen dess båda två.

Sömn är verkligen något som jag känner att jag vill prioritera nu för tiden. Att vakna med ryggont är ingen bra början på dagen.

Tack svaret!

men kolla med affären om de inte har typ nån sån där 30dagaras sov garanti....för håller med om att det tar ett tag innan man märker liksom....

3
Svara Tisdag 24 Augusti 09:48 2010 CaféMaze Sverige Peki
Marma skrev 2010-08-24 07:03 följande:
men kolla med affären om de inte har typ nån sån där 30dagaras sov garanti....för håller med om att det tar ett tag innan man märker liksom....

När vi köpte vår  säng så sa experten där att att man ofta får ont i ryggen precis när man köpt ny säng och att det kan ta upp till ett par månader innan det ger med sig. Det är kroppen som är van att sova i en annan, ofta felaktig ställning, och behöver ställa om sig.

Det ä därför dt är så viktigt att ha någon som kollar ryggraden. Är den rak är sängen rätt.

Vi var i affären i flera om gångar och provade länge länge. Till slut kom vi fram till vilken vi skulle ha och den har varit underbar hela tiden. Och tur var det för den var hisnande dyr Skäms

4
Svara Tisdag 24 Augusti 09:48 2010 CaféMaze Sverige Peki
postmodern skrev 2010-08-23 19:30 följande:

Ja, en sängaffär låter som en bra idé! Problemet är ju att det ofta visar sig efter några nätter hur det funkar. Vår "gamla" säng testade vi mkt noga (tyckte vi) men nu känns den inte bra längre. Vi har iofs gått upp i vikt en del sen dess båda två.

Tack svaret!

Ibland kan det hjälpa med en ny riktigt bra bäddmadrass.

5
Svara Tisdag 24 Augusti 18:30 2010 CaféMaze Sverige postmodern
Marma skrev 2010-08-24 07:03 följande:

Ja, det är en bra idé!

6
Svara Tisdag 24 Augusti 18:31 2010 CaféMaze Sverige postmodern
Peki skrev 2010-08-24 09:48 följande:
När vi köpte vår säng så sa experten där att att man ofta får ont i ryggen precis när man köpt ny säng och att det kan ta upp till ett par månader innan det ger med sig. Det är kroppen som är van att sova i en annan, ofta felaktig ställning, och behöver ställa om sig.

Det ä därför dt är så viktigt att ha någon som kollar ryggraden. Är den rak är sängen rätt.

Vi var i affären i flera om gångar och provade länge länge. Till slut kom vi fram till vilken vi skulle ha och den har varit underbar hela tiden. Och tur var det för den var hisnande dyr

Bra tips det där. Det borde ju kunna tilllämpas nu när vi testar tempurmadrassen (om vi plockar bort den andra bäddmadrassen vs) att kolla hur ryggraden formar sig. Förutom att båda ska sova gott på det stora hela såklart.

7

Recommend this page on Facebook   Share this page on del.icio.us   Share this page on Digg   Share this page on Myspace   Share this page on Pusha   Share this page on StumbleUpon

Your reply to this:

Annons