Fredag den 10 februari 15:32
Inloggade medlemmar: 0
Other visitors: 29
Todays Swedish nameday: Iris

Annonser: 

Tråden innehåller 10 svar
Heminredning > Hem & Hushåll
Svara Fredag 30 Juli 09:32 2010
CaféMaze Sverige silverhjärta
Att inreda ett rum från 1844

I vårt hus finns det ett rum som är från 1844. Eller såklart är hela huset det men resten är renoverade under tidens gång och har blivit mycket modernare. Det här rummet är i stort sett intakt från när huset byggdes. Det är fina målningar direkt på timret på både väggar och tak. Jag lyckas inte få in bilder men titta gärna på bloggen. Det måste vara raka motsatsen till den vita inredningstrenden som finns nu.

Möblemanget som står där ska vi ha kvar och i nuläget är vi inte intresserade av att utöka det. Jag vet inte när möblemanget är ifrån men det passar ändå ganska bra där. Många av delarna hör dessutom ihop. Men jag funderar mest på gardiner. Vad tusan hade de för gardiner 1844? Och taklampa. Den som hänger där nu gillar jag inte. Men jag vill ha elektriskt lyse i taket. Finns det något som passar? Funderar på någon slags smidekrona men vet inte hur svårt det är att få dit glödlampor så det funkar och ser snyggt ut.

Några tankar och idéer?

Svara Fredag 30 Juli 17:05 2010 CaféMaze Sverige Marma

Vet att jag sett nånstans gamla smideskronor anpassade för lampor.....vart vet jag inte men har sett dom iallafall :-P
Sen kan jag inte påstå att de var direkt lika snygga :-/

1
Svara Fredag 30 Juli 20:39 2010 CaféMaze Sverige nano

I allmänhet så brukar det vara bäst att bryta av rejält mot det gamla med tex lampor tycker jag. Låter skumt men en modern stram lampa (diskret) funkar ofta bättre än nåt improviserat som inte alls hör hemma i den tiden men försöker göra det.

Tex ha en smidesljuskrona (heter det så?) med en fritt hängande spotlight i mitten (liten).  Typ nåt sånt här och sen en liten hängande spotlight/mycket enkel lampa.

Angående gardiner så borde det kanske finnas inspiration på musseer/slott kanske? Om man googlar ltie så får man fram att det fanns hissrullgardiner iaf.

2
Svara Söndag 1 Augusti 02:04 2010 CaféMaze Sverige Dorota

Jag vet inte, men ser framför mig tunna, vita bomullsgardiner eller kanske linnegardiner på röd eller grönmålade gardinstänger.
Sök på nätet efter tavlor av Carl Larsson och Anders Zorn, kanske kan du få idéer därifrån. Och möjligen kanske kan du få någon vink ang. lampor också. Själv skulle jag gissa på någon formav fotogenlampor.

3
Svara Söndag 1 Augusti 20:02 2010 CaféMaze Sverige isviol

http://www.hemtex.com/sv/Start/Inspiration/Trolla-med-gardiner/

Mörka och tunga, står det där.

4
Svara Söndag 1 Augusti 21:19 2010 CaféMaze Sverige silverhjärta
Marma skrev 2010-07-30 17:05 följande:
Vet att jag sett nånstans gamla smideskronor anpassade för lampor.....vart vet jag inte men har sett dom iallafall
Sen kan jag inte påstå att de var direkt lika snygga

Nej, det är väl risken med att göra något sådant.

nano skrev 2010-07-30 20:39 följande:
I allmänhet så brukar det vara bäst att bryta av rejält mot det gamla med tex lampor tycker jag. Låter skumt men en modern stram lampa (diskret) funkar ofta bättre än nåt improviserat som inte alls hör hemma i den tiden men försöker göra det.

Tex ha en smidesljuskrona (heter det så?) med en fritt hängande spotlight i mitten (liten). Typ nåt sånt här och sen en liten hängande spotlight/mycket enkel lampa.

Angående gardiner så borde det kanske finnas inspiration på musseer/slott kanske? Om man googlar ltie så får man fram att det fanns hissrullgardiner iaf.

Intressant tanke med spotlight i smideskronan. Ska klura lite på det.

Dorota skrev 2010-08-01 02:04 följande:
Jag vet inte, men ser framför mig tunna, vita bomullsgardiner eller kanske linnegardiner på röd eller grönmålade gardinstänger.
Sök på nätet efter tavlor av Carl Larsson och Anders Zorn, kanske kan du få idéer därifrån. Och möjligen kanske kan du få någon vink ang. lampor också. Själv skulle jag gissa på någon formav fotogenlampor.

Gröna gardinstänger tycker jag låter bra. Finns lite nästan klargrönt i taket.

isviol skrev 2010-08-01 20:02 följande:
http://www.hemtex.com/sv/Start/Inspiration/Trolla-med-gardiner/

Mörka och tunga, står det där.

Jag såg också det men vet inte riktigt vad jag ska tycka. Med tanke på att målningarna är mörka så kanske inte tunna vita gardiner känns helt rätt. Å andra sidan vill jag inte att hela rummet ska kännas så mörkt och tungt som det kan göra med just mörka och tunga gardiner.

5
Svara Söndag 1 Augusti 21:36 2010 CaféMaze Sverige Dorota

Nja alltså, det där med tunga gardin förknippar jag mer med våningar i stan eller herrgårdar men målade väggar känns lite mer bondskt. Men kanske hade man ändå tunga,mörka gardiner som drogs för när rummet inte användes för att inte solljuset skulle bleka färgen på väggarna * funderar*
Du kanske kan kontakta hembygdsföreningen, om det finns en sån, och fråga. Dom kan nog ge dig uppslag och idéer.

Lägger din blogg till favoriter så att jag kan se hur det blir till slut. Glad

6
Svara Söndag 1 Augusti 21:41 2010 CaféMaze Sverige nano

Vi hade en vacker smideshistoria hemma som min fars farfar gjort och i den hängde en svart spotlight nämligen, därav förslaget. Funkade jättefint hoss oss och man tänkte inte på lampan hängde i mitten men man försökte inte "smälta ihop" något som inte hörde ihop heller.

Gardiner tror jag mest på något tunnare, tjocka gardner känns mer som nåt man hade på herrgårdar och liknande som Dorota säger. Får en känsla av att tyg var något dyrare som man inte "slösade" med till gardiner om man inte var förmögen.

7
Svara Söndag 1 Augusti 21:49 2010 CaféMaze Sverige Dorota

Här finns lite att läsa om olika stilar. Men jag bestämt att det var det olika i stan och ute på landet. Tror att du nog mer ska kika åt 1700-1800- talet än 18-1900-tal.

http://www.antikvarlden.se/klunkehjemmet-en-orord-kopenhamnsvaning-fran-1890talet.aspx?article=835

Ber om ursäkt, men det gick inte att göra om adressen till klickbar länk. Fnys

8
Svara Måndag 2 Augusti 08:49 2010 CaféMaze Sverige silverhjärta
Dorota skrev 2010-08-01 21:36 följande:
Lägger din blogg till favoriter så att jag kan se hur det blir till slut.

Det är ju alltid kul att få läsare! :-) Men det kommer att ta tid innan salen får gardiner och ny lampa. Nu när semestrarna tar slut ska vi ringa en målerikonservator. Vi behöver tvätta väggarna för där sitter en sådär 150 års skit och vi vill ha ett expertutlåtande om hur vi sköter det. Dessutom finns det några skador som vi tycker borde åtgärdas. Inte så att patinan ska renoveras väck men lite behöver fixas.

Så innan det har blivit gjort blir det nog inga gardiner.

9
Svara Måndag 2 Augusti 11:46 2010 CaféMaze Sverige Dorota
silverhjärta skrev 2010-08-02 08:49 följande:
Det är ju alltid kul att få läsare! Men det kommer att ta tid innan salen får gardiner och ny lampa. Nu när semestrarna tar slut ska vi ringa en målerikonservator. Vi behöver tvätta väggarna för där sitter en sådär 150 års skit och vi vill ha ett expertutlåtande om hur vi sköter det. Dessutom finns det några skador som vi tycker borde åtgärdas. Inte så att patinan ska renoveras väck men lite behöver fixas.

Så innan det har blivit gjort blir det nog inga gardiner.

Intressant med målerikonservator. Ska hålla ett öga på bloggen. Glad

10

Recommend this page on Facebook   Share this page on del.icio.us   Share this page on Digg   Share this page on Myspace   Share this page on Pusha   Share this page on StumbleUpon

Your reply to this:

Annons